Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

Ֆալշ մի նվագեք

Ֆալշ մի նվագեք
26.02.2019 | 01:39

Երաժշտական աշխարհում հազարավոր անեկդոտներ կան… դիրիժորների մասին: Ավելի շատ` մեներգիչների: Ավելի շատ` կոմպոզիտորների: Երաժիշտները ուրախ մարդիկ են: Հումորի անսպառ զգացումով ինչպես անսպառ է երաժշտությունը, թեպետ ունի-չունի` 7 նոտա ունի: Անհայտ մի դիրիժոր, օրինակ, ասել է իր երաժիշտներին. «Էս ձեզ համար սիմֆոնիկ նվագախումբ չէ` ամբոխի մեջ չես թաքնվի, մաքուր պիտի նվագես»:


Մաքուր նվագելու պահանջը մեր օրերին արտառոց է` ֆալշը հաղթում է: Արդեն մեկ է` ո՞վ ու՞մ դուդուկի տակ է պարում, ո՞վ ու՞մ է երաժշտություն պատվիրում և ո՞վ է հաշիվը փակում: Մեկ է` ֆալշ է: Երբ բոլորը երաժիշտ են, ոչ թե երաժշտություն է ծնվում, այլ կակաֆոնիա:
Անցյալ շաբաթ Հայաստանում էր Մեծի Տանն Կիլիկիո կաթողիկոս Արամ Առաջինը: Երկարատև այցից սոսկ 2 հանդիպում լուսաբանվեց` նախագահի ու վարչապետի հետ: Թեպետ պարզ է, որ եղել են այլ հանդիպումներ ևս: Եվ Հ1-ով հեռարձակվեց մի հարցազրույց, որի հարցերը, մեղմ ասած, սխալ հասցեով էին: Հ1-ը և որևէ հեռուստաալիք նման հարցեր երբեք չեն ուղղել Ամենայն հայոց կաթողիկոսին, հարցեր, որոնց միակ ու իրական հասցեատերը հենց նա է: Համենայն դեպս հիշեցնեմ` Հայաստանյայց առաքելական Սուրբ եկեղեցին մեկ ամբողջական միություն է, բարձրագույն հոգևոր պետը Ամենայն հայոց կաթողիկոսն է` Սուրբ Էջմիածին կաթողիկոսական նստավայրով։ Հայ առաքելական եկեղեցին ունի նվիրապետական 4 աթոռ՝ Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածին, Մեծի Տանն Կիլիկիո կաթողիկոսություն, Երուսաղեմի հայոց պատրիարքություն, Կոստանդնուպոլսի հայոց պատրիարքություն։ Մայր աթոռ սուրբ Էջմիածինը գլուխն ու ղեկավարն է ընդհանուր նվիրապետության, 3 աթոռների նկատմամբ նախամեծար է ու նախաթոռ։ Ամենայն հայոց Կաթողիկոսը հաջորդն ու ժառանգորդն է Թադեոս ու Բարդուղիմեոս առաքյալների և Գրիգոր Լուսավորչի:


Բացի նվիրապետական 4 աթոռներից տարբեր երկրներում կան թեմեր, որ ունեն թեմակալ առաջնորդներ։ Թեմերի մեծ մասը (ԱՄՆ, Ֆրանսիա, Գերմանիա, Ռումինիա, Բուլղարիա, Արգենտինա, Բրազիլիա, Ավստրալիա, Թուրքիա և այլուր) գործում է Ամենայն հայոց կաթողիկոսության հոգևոր իշխանության ներքո։ Կիպրոսի, Լիբանանի, Սիրիայի և Իրանի հայկական թեմերը Մեծի Տանն Կիլիկիո կաթողիկոսության (նստավայրը Անթիլիաս) հովանու ներքո են։ Հարց` եթե Հայաստանում իշխանության թեթև ձեռքով սկսվել է պետություն-եկեղեցի փոխհարաբերությունների նոր իրավակարգի սահմանում, ինչու՞ է գործընթացին մասնակցում միայն Արամ Առաջինը: Եթե գործընթացը չի հասունացել այնքան, որ ինչ-որ որոշում լինի, որը հնարավոր է առաջարկել համաեկեղեցական քննարկման, Արամ Առաջինը ի՞նչ կապ ունի: Ինչու՞ են նվիրապետական աթոռների միջև ստեղծվում դիրքային անհավասարության նախադեպեր: Լավ իմանալով 1461-ին հիմնադրված Կոստանդնուպոլսի հայոց պատրիարքության պատրիարք Մեսրոպ արքեպիսկոպոս Մութաֆյանի անգործունակ վիճակն ու պատրիարքական փոխանորդ Արամ արքեպիսկոպոս Աթեշյանի գործի ու անձի վերաբերյալ վերապահումները, 638-ին հիմնադրված Երուսաղեմի հայոց պատրիարքության պատրիարք Նուրհան արքեպիսկոպոս Մանուկյանի խնդրահարույց նամակները, այնուամենայնիվ, Հայ առաքելական եկեղեցին համահայկական կառույց է ու Մայր աթոռ սուրբ Էջմիածնին վերաբերող որևէ որոշում անդրադառնալու է ամբողջ կառույցի վրա:
Մի քանի շաբաթ առաջ հայտարարվեց աշխատանքային խմբի ստեղծման մասին, կառավարությունն ու Հայ առաքելական եկեղեցին պետք է քննարկեն եկեղեցի-պետություն հարաբերության հեռանկարը, ներկայացնեն արդիականացման նախաձեռնություններ: Սա այն դեպքն է, երբ բառերի հետ խաղը չի ընկալվում: Եկեղեցին մեքենա չէ, որ արդիականացնես ու հեռանկար նկարես: Օբյեկտիվորեն` եկեղեցին պետություն է պետության մեջ: Ցանկացած երկրում: Առավել ևս` Հայաստանում: Հայ առաքելական եկեղեցին իրականում սփյուռքի առաջին նախարարությունն է եղել ու կա, որ լուծում է հայի ինքնության, հայկական մշակույթի ու հայերենի պաշտպանության հարցերը: Հիմա` առավել ևս: ՈՒ` ի՞նչ: Երբևէ Հայաստանում գիտակցվե՞լ է եկեղեցու այս դերն ու նշանակությունը: Ցավոք` ոչ: Գերմանիայում, օրինակ, սահմանված է եկեղեցական հարկ (Kirchensteuer), որ գանձում են կրոնական համայնքները հավատացյալներից ու օգտագործում համայնքի ծախսերի համար: Հարկը հավատացյալի եկամուտի 2-3 %-ն է և արձանագրված է Գերմանիայի Սահմանադրության մեջ: Կաթոլիկներից ու բողոքականներից բացի այս հարկը չի վերաբերում մյուս եկեղեցիներին: Գերմանիայի բնակչության 30 %-ը կաթոլիկ է, 29 %-ը` բողոքական: 48 միլիոն մարդ հարկ է վճարում` հավատացյալների 65 %-ը: Երեխաները, թոշակառուները, ցածր եկամուտ ունեցողները հարկից ազատված են:

Ամեն տարի հավաքվում է մոտ 10 միլիարդ եվրո: 1803-ից պետությունը վճարում է հոգևորականների աշխատավարձը և ընթացիկ ծախսերը (տուն, մեքենա և այլն)` իբրև փոխհատուցում եկեղեցական ունեցվածքի բռնագրավման 18-րդ դարում: Սա` լիկբեզ, եթե պատճենել ենք Գերմանիայի Սահմանադրությունը, արժի տեղյակ լինել եկեղեցի-պետություն իրավահարաբերություններին: Եվ` պետությունը բացարձակապես չի խառնվում եկեղեցու ներքին կյանքին` ընտրություններ, նշանակումներ, դպրոցների ու հիվանդանոցների հիմնում ու սպասարկում: Դիրիժորները երաժիշտներին հաճախ են հիշեցնում. «Ձևացրեք, որ երաժիշտ եք, ոչ թե երկաթի կտորներով տխմարներ»: Եվ` կարգին նվագախմբերում ընդունված չէ աչքերը չռել դիրիժորի վրա:


ՈՒրբաթ օրը մարտի 1-ն է: 2008-ից Հայաստանում փետրվարի վերջն ու մարտի սկիզբը միայն գարնան գալուստը չեն ավետում: 11 տարի այդ օրը ողբերգական իրադարձությունների տարելից է, իրադարձություններ, որոնց զոհ գնաց 10 մարդ: 10 տարի հանցագործությունը մնաց չբացահայտված, ու մարտի 1-ի էջը համարվում էր փակված: Մենք ընտելացել ենք այդ իրադարձությունների գերքաղաքականացմանը, և, կարծես, բթացել է քաղաքականության ու հանցագործության տարանջատման պահանջը: Մինչդեռ տեղի է ունեցել հանցագործություն, որի բացահայտումը ոչ թե հասարակության, քաղաքական գործիչների, այլ իրավապահների գործն է: Հեղափոխությունից հետո մարտի 1-ի գործը իրավացիորեն վերաբացվեց` վերածնելով ոճրագործության վերջնական բացահայտման ու օրենքի սահմաններում մեղավորների պատժի հույսերը: Վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանը նույնիսկ հայտարարեց, որ գործը բացահայտված է: Թեպետ նման հայտարարությունը հակասում է պնդմանը, որ իրավապահների գործերին չի խառնվում: Աղմկահարույց պաշտոնանկություններից ու ձերբակալություններից հետո, գաղտնիությամբ պայմանավորված` անհայտ է, թե հետաքննությունը ի՞նչ հաջողությունների է հասել` կոնկրետ սպանությունների գործով: Դա ամենակարևորն է ոչ միայն սպանվածների հարազատների համար, այլև ամբողջ հանրության, որ 11 տարի առաջ շոկի մեջ էր և իրավունք ունի ոչ միայն բացահայտում ակնկալել, այլև մեղավորների պատիժ` իբրև երաշխիք, որ մարտի 1 Հայաստանում այլևս երբեք չի լինի` պետությունն այլևս երբեք չի կրակի և մեղքը չի բարդի իր քաղաքացիների վրա:


Վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանը շտապեց հայտարարել, որ մարտի 1-ի իրադարձությունների 11-րդ տարելիցին կլինի քաղաքացիական հզոր երթ՝ Ազատության հրապարակից Մյասնիկյանի արձան` «Երթը ուղղված է լինելու ընդդեմ բռնության, ընտրակեղծիքների, կոռուպցիայի և ապօրինությունների» և ինքը ուղերձով դիմելու է ժողովրդին: Անցած տարիներին դեպի Մյասնիկյանի արձան բազում երթեր են եղել: Բնականաբար` ընդդդիմությունն է հիշել ու հարգել զոհվածների հիշատակը: Հեղափոխությունից հետո առաջին անգամ է մարտի 1-ը նշվում և հասկանալի չէ վարչապետի «քաղաքացիական հզոր երթ» կազմակերպելու պատճառը: Պարզ է, որ երթի նպատակը ոչ միայն զոհերի հիշատակը հարգելն է, այլև ողջերին ուղերձներ հղելը: Ի՞նչ ուղերձ: Որ Հայաստանում հեղափոխությու՞ն է եղել: Որ այլևս երբեք ընտրություններ չե՞ն կեղծվելու: Որ մեղավորները պիտի պատժվե՞ն: Բայց դա ասված է բազմիցս: Մարտի 1-ի զոհերի հարազատների հայտարարությունը` իբրև արձագանք վարչապետի կոչին, ոչ թե նրանց, այլ իբրև պաշտոնական հայտարարություն է հնչում. «Մարտի 1-ին երթ անցկացնելու վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանի կոչը մեզ` Մարտի 1-ի զոհերի հարազատներիս, հույս է տալիս, որ վերջապես, մարտիմեկյան ոճրագործությունից 11 տարի անց կատարվում են հստակ քայլեր այդ հանցագործության բացահայտման և մեղավորներին պատասխանատվության կանչելու ուղղությամբ: Մենք երկար տարիներ սպասել ենք, որ կգա այն օրը, երբ մեր հարազատներին սպանողները կկանգնեն արդարադատության առաջ և պատասխան կտան օրենքի ամբողջ խստությամբ: Նոր իշխանությունը մինչ այս պահը կատարել է անհրաժեշտ քայլեր, դրսևորել է կամք մեր տարիների պահանջը կատարելու համար: Գտնում ենք, որ մարտի 1-ին պետական մակարդակով կազմակերպած երթը այդ ոճրագործության բացահայտման քայլերից մեկն է, որը կունենա իր տրամաբանական շարունակությունը»: Որևէ մեկը կարո՞ղ է բացատրել` ինչո՞վ է պետական մակարդակով կազմակերպված երթը ոճրագործության բացահայտման քայլ դառնալու: Քայլելիս` պայծառատե՞ս են դառնալու ու ամեն ինչ պարզելու՞ են: Թե՞ երթի հզորությունից ցնցված` Ռոբերտ Քոչարյանը դադարելու է պնդել, որ քաղաքական հետապնդման է ենթարկվում, ու` մեղքը ուրիշների վրա գցել: Միայն Ռոբերտ Քոչարյա՞նն է մեղավոր: Իսկ մյուսնե՞րը: Վերջապես` ե՞րբ են ավարտվելու հետաքննությունները, ու ե՞րբ է սկսվելու դատավարությունը: Ստացվում է` 2019-ի մարտի 1-ին էլ հարցերը շատ են պատասխաններից: Հմուտ դիրիժորներն ասում են` եթե ինչ-որ մեկը ֆալշ է նվագել, կարևոր է, որ մեղադրական հայացքով արագ հարևանին նայի, ու հավելում են` մի խեղդվեք ձեր սեփական տաղանդի մեջ:


Տաղանդի հիշատակումն ավելի շատ վերաբերում է ՀՀ առաջին նախագահ Լևոն Տեր-Պետրոսյանին: Լցվեց նրա համբերության բաժակը ու թափվեց` երկարատև ու մանրակրկիտ խոսքի տեսքով: Լևոն Տեր-Պետրոսյանը որոշեց վարչապետից սահմանազատվել` «Նիկոլ Փաշինյանին շինծու մեղադրանքների թիրախ չդարձնելու նկատառումով»։ ՈՒնի՞ Նիկոլ Փաշինյանը պաշտպանության կարիք: Եվ իսկապե՞ս առաջին նախագահի խոսքը ինքնապաշտպանություն չէ: Լևոն Տեր-Պետրոսյանն իր հերքումով ավելի շատ հաստատեց իր ու Փաշինյանի հոգեհարազատությունը, հարց դարձնելով` ինչու՞ է ժխտում, ու՞մ համար է հոգեհարազատությունը վտանգ` իր ու ՀԱԿ-ի՞, թե՞ Նիկոլ Փաշինյանի ու ՔՊ-ի: Արձանագրելով, որ ոչ մի հարցում համաձայնություն չունի վարչապետի հետ` Ղարաբաղի հարցում Փաշինյանը չունի որոշակի ծրագիր, Սահմանադրության փոփոխության և կիսանախագահական կառավարման համակարգի վերականգնմանը դեմ է, Լևոն Տեր-Պետրոսյանն անում է կողմնակալ պնդում. «Եթե Սահմանադրությունը չփոխվեր և անցկացվեին նոր նախագահական ընտրություններ, քոչարյանա-սարգսյանական վարչախմբի դեմ կուտակված համաժողովրդական ատելության մթնոլորտում, միևնույն է, նախագահ էր ընտրվելու Նիկոլ Փաշինյանը, քանի որ դա նրա աստեղային ժամն էր և գործող իշխանությունը երկրորդ «Մարտի 1» չէր կարող անել»։ Սա վկայում է կնքահոր չափազանց սերն ու գուրգուրանքը քաղաքական հոգեզավակի նկատմամբ: Լևոն Տեր-Պետրոսյանը հրաժարվում է Նիկոլ Փաշինյանի՞ց, թե՞ ինքն իրենից ու ՀԱԿ-ից, որ ծնվել է իր պատկերով ու նմանությամբ, բայց հայտնի պահին հոգեզավակները կերան արգելված պտուղն ու ինքնակամ հեռացան դրախտից` գաղափարական տարաձայնությունների պատճառով: Դեռ ոչինչ չի հաստատել, որ ճիշտը Լևոն Տեր-Պետրոսյանն էր:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Հ.Գ. Փաստացի` ՀՀ 3 նախագահների էջը Հայաստանում չի փակվում. նրանք շարունակում են գործել ու ներգործել քաղաքական դաշտի վրա ու հասարակության կյանքում: Հայտնի դիրիժորներից մեկը զայրացած դիմել է առաջին ջութակին. «Ինչու՞ ես այդքան համառ փորձում նվագել, երբ ես սկսում եմ չափ տալ»: Հարցը մեր պարագայում քաղաքական է: «Դուք շատ գեղեցիկ և ուժեղ ձեռքեր ունեք, գործիքը դրեք ու խեղդեք ձեզ` մի ծաղրեք երաժշտությունը», չասեմ, չէ՞, որ դիրիժոր է ասել:

Դիտվել է՝ 2534

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ